محل لوگو

سلامت جسمی و روانی پس از جراحی لاغری


سلامت جسمانی تنها بخشی از زندگی سالم است. سلامت روانی به همان میزان سلامت جسمی اهمیت داشته و به دست آوردن آن هدف بسیاری از بیماران محسوب می شود.

برخی بیماران قبل از جراحی لاغری تجربه بیماری های روحی و روانی را داشته اند. طبق مطالعه اخیر، ۲۳ درصد از کاندیدهای جراحی لاغری قبلا از بیماری هایی نظیر افسردگی، اضطراب و اختلالات تغذیه ای مانند پرخوری عصبی رنج می بردند.

با وجودی که جراحی لاغری موجب کاهش علائم افسردگی در بیشتر بیماران می شود، ولی می تواند این احساسات را در برخی دیگر برانگیزد.

در واقع، جراحی لاغری می تواند موجب تحریک بسیاری از احساسات افراد شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • پس از سال ها اضافه وزن و چاقی مفرط، بدن شما ناگهان تغییر کرده است. حتی اگر این تغییر مثبت باشد اما از دست دادن ظاهر قدیمی می تواند عجیب باشد.
  • تغییرات رژیم غذایی پس از جراحی لاغری می تواند برای برخی دشوار باشد و در روحیه آنها تاثیر گذارد.
  • اگر در گذشته از پرخوری برای آرام کردن خود استفاده می کردید، بهتر است پس از جراحی لاغری به دنبال راه دیگری برای کنترل استرس خود باشید.
  • اگر با گذشت زمان، با سرعت قبل وزن کم نکنید؛ ممکن است ناامید یا افسرده شوید.
  • ممکن است پس از جراحی لاغری در مرکز توجه قرار بگیرید به طوری که در اکثر مواقع نگاه ها را روی خود حس کنید. این وضعیت برای بسیاری ناخوشایند و آزاردهنده است.
  • پس از جراحی لاغری، ممکن است بدن واکنش متفاوتی به خوردن الکل نشان دهد.

بیشتربخوانید.... چاقی ناشی از اضطراب

مشاوره با روانشناس

بسیاری از بیماران پس از عمل لاغری شکم، احساسات خود را با مشاور در میان می گذارند. مشاور می تواند طرز فکر جدیدی را به بیمار ارائه داده و یا به وی کمک کند تا رفتار های غلط گذشته را اصلاح کند. همچنین بیماران ممکن است درباره نگرانی های مربوط به تغییرات بدنی مانند افتادگی و شل شدن پوست پس از جراحی لاغری با مشاور صحبت کنند.

هر مشکلی که مرتبط با چاقی و افسردگی فرد باشد، می تواند با جلسات مشاوره به مرور زمان رفع شود. مشاوری مهربان، دلسوز و حرفه ای می تواند به بیمار کمک کند تا از دیدگاهی بهتر و سازنده تر به این مشکلات نگاه کند.

تاثیر جراحی لاغری بر سلامت جسمی

یکی از مهمترین فواید جراحی لاغری، سبک شدن و کاهش فشار بر مفاصل و در نتیجه کاهش زانو درد و کمر درد است که به شخص، انگیزه فعالیت بیشتر و رسیدن به تناسب اندام مورد نظرش را خواهد داد. با اینکه ورزش پس از جراحی لاغری برای سلامت و حفظ BMI جدید بدن ضروری است اما نباید در انجام ورزش زیاده روی کرد. علاوه بر این، بهبودی پس از جراحی لاغری نیازمند استراحت بسیار و تبعیت از رژیم غذایی خاصی است.

پس از بای پس معده یا برخی انواع خاص جراحی لاغری، بیمار به سرعت سلامت جسمانی خود را به دست خواهد آورد. به عنوان مثال، دیابت بیمار ممکن است به طرز معجزه آسایی بهبود پیدا کند. این بهبودی ممکن است شامل حال تمام بیماری های مرتبط با چاقی نظیر فشار خون بالا، آرتریت، آپنه خواب، کلسترول بالا نیز شود.

اما بهبود سلامت جسمانی پس از جراحی حلقه قابل تنظیم معده به تدریج حاصل می شود. بیمار باید به طور منظم به جراح لاغری خود مراجعه کند تا وی بهبود سلامت جسمانی وی را مورد ارزیابی قرار دهد.

 

  انتشار : ۷ شهریور ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما