محل لوگو

علت کوچکی فک پایین چیست؟


مایکروگنتاتیسم یا کوچک بودن فک پایین یکی از مشکلات و ناهنجاری های مربوط به فک و صورت است که بیشتر علت ژنتیکی دارد. در این مقاله با تعریف مایکروگناتیسم، علل، علائم و نحوه درمان جراحی و تخصص ارتودنسی آن آشنا خواهید شد

میکروگناتیا یا کوچکی فک پایین چیست؟

میکروگناتیا یا میکروگناتسیم یا هیپوپلازی فک پایین، وضعیتی است که در آن کودک فک پایین بسیار کوچکی دارد. فک پایین در کودک مبتلا به میکروگناتیا بسیار کوتاهتر یا کوچکتر از بقیه صورتش است. کودکان ممکن است با این مشکل (کوچکی فک) متولد شوند، یا ممکن است در طول زندگی با این مشکل مواجه شوند. این وضعیت عمدتا در کودکانی اتفاق می افتد که با برخی شرایط ژنتیکی مانند تریزومی 13 و پروژریا یا پروگریا متولد می شوند این بیماری به معنی پیری زودرس است. کوچکی فک پایین همچنین می تواند نتیجه سندرم جنین الکلی باشد. درمان این مشکل اغلب توسط یک جراح فک، متخصص ارتودنسی خوب و متخصصان اطفال صورت میگیرد.

بیشتربخوانید... مزایا ارتودنسی کودکان و والدین به صورت همزمان

کوچکی فک پایین ممکن است خودبه خود برطرف شود

در بعضی موارد، با رشد فک کودک، این مشکل برطرف می شود. در موارد شدیدتر اما، کوچک بودن فک پایین می تواند باعث مشکلات تغذیه یا تنفسی شود. همچنین می تواند منجر به تغییر جهت دندان ها و ازدحام بیش از حد آن ها شود. به عبارتی با نامنظمی دندان ها مواجه میشویم که باید با جراحی فک و انواع ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی برطرف شود.

بیشتربخوانید... انواع بریس ارتودنسی کدامند؟

درمان میکروگناتیا: اصلاح عقب بودن فک پایین

در برخی موارد ممکن است کودک با وارد شدن به سن بلوغ از این معضل نجات یابد اما ممکن است نیاز به جراحی فک داشته باشد. این جراحی توسط متخصص و جراح دهان، فک و صرت انجام داده میشود. جراح برای اصلاح عقب بودن فک پایین فرزند شما از گرافت های استخوانی و تجهیزات ویژه ارتوپدی استفاده میکند. دستگاه های اصلاحی مانند انواع بریس های ارتودنسی شامل ارتودنسی متحرک، نامرئی،ثابت و … برای رفع نامرتب بودن دندان های ناشی از کوچکی فک نیز می توانند مفید باشند.

تحولات جدید در درمان ارتودنسی که به اصطلاح کوچکی فک کمک می کنند

امروزه تحولات جدیدی که در مورد نحوه درمان ارتودنسی دندان بوجود آمده است باعث شده که دیدگاه های جدیدی در مردم بوجود بیاید. اگرچه این تحولات به آرامی در این درمان راه پیدا کرده است اما مطمئنا این ایده ها در تصمیم گیری افراد برای ارتودنسی تاثیر داشته است. در نهایت این تحولات باعث شده تا مشکلات شدید ساختاری دندان ها و فک با کمک ارتودنسی و به دست بهترین متخصصان ارتودنسی دندان کمک کند.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی دکتر درویش پور مراجعه کنید.)

منبع: orthoinfo

  انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 3

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما